Dzisiaj jest 18 listopada 2018, 22:18

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Strona o libero i off road
Post: 7 września 2011, 20:58 
Offline
Liberatorus Specialistus
Liberatorus Specialistus
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sierpnia 2011, 17:55
Posty: 168
Lokalizacja: Kraków
http://4x4barangolas.blogspot.com/


Nie wiedziałem gdzie to wrzucić wiec proszę o ewentualne przeniesienie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 8 września 2011, 07:51 
Offline
Junior Admin
Junior Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lutego 2007, 00:30
Posty: 1199
Lokalizacja: Koło
Toż to strona o trapach i na dodatek w niezbyt popularnym języku. ;-) Liberator występuje tylko w jednym filmie. Najlepiej chyba będzie wstawić link prowadzący prosto do niego:

http://youtu.be/ToFX8wvj4HQ

_________________
Ściskam grabę,
Niuftia
------------------------------------
1. Mam, bo mieć chcę!
2. Ciągle ni mom chenci do roboty!
3. Jak mam czas to leżę i odpoczywam, jak nie mam czasu to tylko leżę!
4. Z optymizmu już się wyleczyłem, z głupoty niestety jeszcze nie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 8 września 2011, 09:09 
Offline
Oglądacz
Oglądacz

Rejestracja: 7 września 2011, 21:27
Posty: 8
Lokalizacja: Pécs (Hungary)
Hi!

I'm Andor from Hungary, this is my blog linked in the first comment, I found this forum because the source of many hits on my blog was this topic.

Thank you for mentioning my site. With my blog I want to share my experiences about off-roading with my Subaru Libero ('84, 1.0), cheap accessories and off-road technics. Not hardcore off-road, since my Libero is in everyday use, but there is no need hardcore terrain to be stucked in the middle of the forest. My blog focuses strongly on accessories because I think that every vehicle's off-road capability can be strongly increased with them, and there are not so many articles about the cheap solutions in hungarian language. So I decided to create instructional videos and articles about everything I tried, from hand winching to waffle boards. As you can see, my youtube channel is also dedicated to these things.

Unfortunately, there isn't a Subaru Libero community in Hungary because it's a very rare car here. I was familiar with the Czech site but I'm happy to find subarulibero.org too, because there are many useful topics here. With Google Translate I nearly understand it! :-D
But as I recognized, Google translates Hungarian into other central/eastern european languages not so good, better result can be achieved by translating into English.

Oh, and forgive my (not so good quality) English comment, but I don't speak Polish.

Best regards,
Andor from Pécs, Hungary


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 8 września 2011, 12:23 
Offline
NA WIDELCU

Rejestracja: 21 października 2010, 15:52
Posty: 269
Lokalizacja: z Polski - chyba
Hi Andor!

your english skills are pretty good! Don't worry about it. But when we are talking about Libero, than I must tell you that Libero in Poland is also a very rare kind of a car, that's why we are here, all together, helping ourselves each other. I hope, that you will bring a new wind of change in the offroad segment at this forum, because it's always nice to hear new experienced and checked teories about changing Libero into a small terrain "beast" :mrgreen:

_________________
moja jest racja...~!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 8 września 2011, 15:39 
Offline
Liberatorus Specialistus
Liberatorus Specialistus
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sierpnia 2011, 17:55
Posty: 168
Lokalizacja: Kraków
thank you Andor.


Libero występuje w wielu filmach,trzeba nauczyć się chodzić po tej stronie. Sam nie mogę trafić 2 filmów które oglądałem...Na dole maczkiem przejście do innych artyk.

Był tam film o teście wszystkich trapów -na piasku,na błocie i jako most nad rowem.
Nie mogę go teraz trafić.

Super strona. Dzięki niej skompletuje akcesoria do off roadu . Nawet wpadłem na pomysł lepszych trapów niż prezentowane, .2 będą zajmować tyle miejsca co jeden :mrgreen: A do tego powinny spisać się na wszystkim.Jak je kupie to się pochwalę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 09:33 
Offline
Oglądacz
Oglądacz

Rejestracja: 7 września 2011, 21:27
Posty: 8
Lokalizacja: Pécs (Hungary)
joj pisze:
Hi Andor!

your english skills are pretty good! Don't worry about it. But when we are talking about Libero, than I must tell you that Libero in Poland is also a very rare kind of a car, that's why we are here, all together, helping ourselves each other. I hope, that you will bring a new wind of change in the offroad segment at this forum, because it's always nice to hear new experienced and checked teories about changing Libero into a small terrain "beast" :mrgreen:


Thank you!
As you said, Libero is a small terrain beast, with astonishing off-road capabilities compared to its size. I think the most interesting data is the ground clearance, which is about 20 cm. Many SUVs and pickups have nearly the same ground clearance, but with 15-16" wheels, while the Subaru runs on 13" wheels!

But in off-road, the ground clearance is never enough high, so my next project will be a moderate lifting (only few centimeters). I found the related topics here, but even with the Google Translate I can't understand it clearly. As I understand, SunRiver done some lifting with Toyota Hilux spring. I found somewhere on the forum, that Opel Omega's spring is suitable too (is it true?). But I didn't understand how these springs modify the riding comfort, since not only the height of the spring matters but its hardness too. Does the Hilux or Omega spring make the suspension noticeably harder, stiffer or the do only the lifting job? And how about the axle shaft? The axle shaft of an independent suspension has the disadvantage of the low tolerance against lifting, but at the Subaru Libero, what is the maximum safety lifting height where the life expectancy of the axle shafts doesn't reduce significantly?
Did anybody try bigger wheels after lifting? I read here something about 15" wheels (maybe Suzuki Samurai?) but I didn't understand it. How did the engine and the clutch tolerate it? Or it was only a plan?
And how about spring boosters (example is here or here)?

I wrote this comment to this topic because I don't know where to put it. Any sugestion?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:31 
Offline
NA WIDELCU

Rejestracja: 21 października 2010, 15:52
Posty: 269
Lokalizacja: z Polski - chyba
Well!

at this phorum Sunriver is someone in a kind of a guru :mrgreen: He's doing some modification's almost all the time at his Liberator, so it might be good to ask him about this.

As I good remember the maximum "safe" hight is about 4cm and springs which can paste are also those from Jimny, but they're bit to long. As I said, you have to ask Sunriver... ;-)

PS. don't buy those spring boosters. I've used them for a long time in my VW when I was using it in the terrain - the car was very hard, no comfort at all...

_________________
moja jest racja...~!


Ostatnio zmieniony 9 września 2011, 14:47 przez joj, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:39 
Offline
Administrator
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 lutego 2007, 03:05
Posty: 2419
Lokalizacja: Opole
Üdvözöljük

Ez ténylegesen augusztusban, hogy az én szerelt v1 (91 ') a Libero Hilux első rugók, kellett vágni 3 tekercs volt kinyújtva, mert zabardzo bal hátsó tengelyek, különösen, ami a rövidebb. maxymalnie sérelme nélkül wdla kardántengely 3,5 - 4 cm látod, hogy mennyi jön ki a Libero, mert vannak strukturális különbségek, könnyűfém 15 "magában foglalja az alacsony profilja a Suzuki Samurai, de szükséges csökkentését 4x100, hogy 5x100 niewarto általában jól teljesít, és a kerekek 14 "alacsony profilú gumiabroncsok.

Hogyan bármilyen kérdése, hogy tud írni magyarul, mert érti a nyelvet, nem olyan jó, mint mindig, de tudok megbirkózni.
A levélben, sajnos, igénybe tudom már, hogy bocsánatot kérjek azért, amit fordító.

_________________
...:: SunRiver ::...
-------------------------------------------------------
Subaru Libero E12i 4WD SDX-SR 94 - buuuu już bez speciala :(
Obrazek Obrazek Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:44 
Offline
NA WIDELCU

Rejestracja: 21 października 2010, 15:52
Posty: 269
Lokalizacja: z Polski - chyba
normalnie oczy przecieram ze zdumienia! :shock:
Sun napiernicza po węgiersku! :shock: ;-)

_________________
moja jest racja...~!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:46 
Offline
Administrator
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 lutego 2007, 03:05
Posty: 2419
Lokalizacja: Opole
róznie w życiu bywa JOJ

pozatym wiadomo ze Lengyel, Magyar – két jó barát, együtt harcol, s issza borát

więc dlaczego by i nie do Liberka ??

_________________
...:: SunRiver ::...
-------------------------------------------------------
Subaru Libero E12i 4WD SDX-SR 94 - buuuu już bez speciala :(
Obrazek Obrazek Obrazek


Ostatnio zmieniony 9 września 2011, 14:49 przez SunRiver, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:49 
Offline
NA WIDELCU

Rejestracja: 21 października 2010, 15:52
Posty: 269
Lokalizacja: z Polski - chyba
to ty ile znasz języków? ja zaledwie 5 - z polskim włącznie :roll: :mrgreen:

_________________
moja jest racja...~!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:50 
Offline
Administrator
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 lutego 2007, 03:05
Posty: 2419
Lokalizacja: Opole
troche znam tak ci powiem :) ale nie róbmy tu oftopa :)

_________________
...:: SunRiver ::...
-------------------------------------------------------
Subaru Libero E12i 4WD SDX-SR 94 - buuuu już bez speciala :(
Obrazek Obrazek Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 14:51 
Offline
NA WIDELCU

Rejestracja: 21 października 2010, 15:52
Posty: 269
Lokalizacja: z Polski - chyba
ok, sorki, zagalopowałem się na twej pożywce tekstowej... ;-) :->

_________________
moja jest racja...~!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 19:04 
Offline
Oglądacz
Oglądacz

Rejestracja: 7 września 2011, 21:27
Posty: 8
Lokalizacja: Pécs (Hungary)
As SunRiver said: Polak, Wêgier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki!

Thank you every answers!
I will try to get a Hilux spring to substitute the rear, but I want to lift the front too, what spring you recommend there? My final goal is to lift the Libero with few centimeters and put a bigger (with 2-3 cm) wheel under it. These modifications result about 6-8 cm higher ground clearance.
Now I use 155/80R13 Goodyear and Debica tires (the Debica is Polish, isn't it?), the Debica Frigo S30 is good for light off-road purposes, but if I will lift the car, then I will buy an other set of Volkswagen or Opel rims and try out MT tires. Maybe 14" rims would be fine, because changing from 13" to 14" gives 2.5 cm extra height, even if the tire size is the same. With a little bigger tire (for example 165/70R14) the ground clearance increases more.
There is a Hungarian tire company which produces retreaded off-road and race tires in nearly every size.
Their model called "Nehéz terep" (which means "hard terrain") is very popular in Hungary for smaller off-road vehicles (Suzuki Samurai, Lada Niva etc) since it's a hardcore off-road tire. I would try it, and the "street wheel" would remain the 155/80R13.
With a ground clearance of 25-28 cm the Libero would be a hardcore machine! :)
Take a look at this insane Subaru Justy lifting with "Pápai Nehéz terep" tire!

In Hungarian:
Ahogy SunRiver mondta: Lengyel, magyar – két jó barát, együtt harcol, s issza borát.

Köszönöm az összes választ!
Próbálok majd szerezni Hilux rugót a hátsó helyettesítésére, de szeretném emelni az elejét is, milyen rugót ajánlotok oda? A végsõ célom az, hogy pár centivel megemeljem a Libero-t és (2-3 cm-rel) nagyobb kereket rakjak alá. Ezek a módosítások körülbelül 6-8 cm-rel nagyobb szabad hasmagasságot eredményeznek.
Jelenleg 155/80R13-as Goodyear és Debica gumikat használok (a Debica lengyel, ugye), a Debica Frigo S30 elég jó könnyû off-road célokra, de ha megemelem az autót, akkor veszek egy másik szett Volkswagen vagy Open felnit, és kipróbálok MT gumit is. Valószínûleg a 14"-os felni lenne jó, mert a 13"-ról 14"-ra váltás 2.5 emelést ad, azonos gumiméret mellett is. Picit nagyobb gumival (pl. 165/70R14 vagy 175/70R14) pedig méginkább nõ a szabad hasmagasság.
Van egy magyar cég, ami futózott gumikat gyárt off-road és verseny célokra, szinte minden méretben. A Nehéz terep nevû gumijuk népszerû Magyarországon a kisebb terepjárók körében (Suzuki Samurai, Lada Niva stb), mivel egy igazán kemény terepgumiról van szó. Kipróbálnám, az "utcai kerék" pedig maradna a 155/80R13. 25-28 cm-es szabad hasmagassággal nagyon kemény gép lenne a Libero! :)
Nézzétek meg ezt a elmebeteg Subaru Justy emelést, Pápai Nehéz terep gumival!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Strona o libero i off road
Post: 9 września 2011, 19:07 
Offline
Junior Admin
Junior Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 lutego 2007, 00:30
Posty: 1199
Lokalizacja: Koło
Sun, możesz mi napisać co znaczy po madziasrku "fultultuldezet" (tak się to ponoć wymawia). Ponad 20 lat temu, będąc już po sporym spożyciu, uczyliśmy się w Węgrami zawodowego słownictwa leśnego. Do dziś pamiętam tylko tekst o bratankach i to własnie słowo. Mogłem jednak coś pomieszać.

_________________
Ściskam grabę,
Niuftia
------------------------------------
1. Mam, bo mieć chcę!
2. Ciągle ni mom chenci do roboty!
3. Jak mam czas to leżę i odpoczywam, jak nie mam czasu to tylko leżę!
4. Z optymizmu już się wyleczyłem, z głupoty niestety jeszcze nie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron